Itt a bizonyíték: drágítják a szankciók az uniós energiaimportot
Az Eurostat legfrissebb adatai szerint1 2025 első negyedévében az Európai Unió 95,3 milliárd euró értékben importált energia-termékeket, összesen 176,4 millió tonna mennyiségben. Az import értéke 2024 első negyedévéhez képest enyhén, 0,3 százalékkal nőtt, miközben a mennyiség 3,9 százalékkal csökkent. Mindez azt jelenti, hogy hiába csökken az EU energiaimportja, annak végösszege növekszik. Ez a tény ellentmond annak az állításnak, miszerint az energiaárakban nem érzékelhető az orosz-ukrán háború miatti árnövekedés.
Annak a furcsa helyzetnek az oka, hogy kevesebb behozatalért összegszerűen többet fizetünk az oka, hogy míg a cseppfolyósított gáz (LNG) importja jelentősen emelkedett, (az érték 45,3 százalékkal, a mennyiség pedig 12,1 százalékkal nőtt), addig a gáznemű állapotban importált földgáz értéke 19,0 százalékkal emelkedett, ám a mennyisége 12,1 százalékkal csökkent. 2
Ez azt jelenti, hogy az Európai Unió:
- 12 százalékkal csökkentette egy év alatt, a 2024 első negyedéves számokhoz viszonyítva a vezetékes gáz importjának a volumenét, de így is 19 százalékkal többet fizet összegszerűen, mint korábban,
- LNG-ből 12 százalékkal többet vett, mint 2024-ben, de arányaiban jóval drágábban vásárol, mivel a költségek nem 12, hanem 45 százalékkal nőttek.
Az Európai Unió beszámolója szerint EU üzemanyag olaj importjának legnagyobb partnerei az Egyesült Államok (az import értékének 15,0%-a), Norvégia (13,5%) és Kazahsztán (12,7%) voltak.
A cseppfolyósított földgáz importjának fele az Egyesült Államokból származott (az összes import értékének 50,7%-a), megelőzve Oroszországot (17,0%) és Katart (10,8%). A gáz halmazállapotú földgáz több mint felét Norvégiából importálták (52,6%). Algéria 19,4%-kal követte, megelőzve Oroszországot 11,1%-kal.
Összességében tehát földgázból kevesebbet vesz az EU, de többet fizet a kisebb mennyiségért, mint amennyit a korábbi, magasabb mennyiségű behozatalért fizetett, LNG-ből pedig egyre költségesebben tudja növelni a behozatalát, ugyanis az import költsége a behozatali volumen növekedésének közel háromszorosával drágult. Mindeközben az üzemanyagok terén legfeljebb egyenes arányosságot figyelhetünk meg a költségek csökkenése és az import csökkenése között, ennek részleteiről korábbi cikkünkben számoltunk be.3