Ugrás a tartalomhoz
Fejléc kép

NGO-k és raportőrök: Hogyan készül egy PACE-jelentés?

Bevezetés

„Szokatlanul határozott hangvételű állásfoglalást fogadott el az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlése (PACE) a magyar demokrácia és jogállamiság állapotáról. A páneurópai testület felszólította a kormányt, hogy haladéktalanul vessen véget a háborús veszélyhelyzetnek, és számolja fel a Szuverenitásvédelmi Hivatalt” – e sorokkal kezdődik a Magyar Helsinki Bizottság október 2-i közleménye. A szervezet üdvözölte a döntést, és leszögezte: elvárják, hogy a határozat konkrét lépésekhez vezessen.

A Helsinki Bizottság szerint Magyarországot azért vonták fokozott vizsgálat alá, mert „az utóbbi években több egyértelmű jelzés érkezett” arról, hogy az állam nem az Európa Tanács alapelvei szerint működik. A közlemény is rögzíti: a két raportőr (az észt Eerik-Niiles Kross és a görög George Papandreou – mindketten progresszív politikusok) az eljárása során civil szervezetekkel – köztük a Helsinki Bizottsággal is – konzultált. Arra viszont már nem tér ki, hogy az említett jelzések jelentős része ugyancsak tőlük származik. Tehát ugyanaz a kör alakította az ellenőrzés alapjául szolgáló narratívát, amely aztán „tanúként” és „szakértőként” is fellépett.

Pardavi Márta lájkolta ezt


A 21 oldalas, 102 bekezdésből álló dokumentumot 84 lábjegyzettel látták el – egy részük technikai jellegű vagy törvényekre, korábbi jelentésekre mutat, a többire viszont a későbbiekben részletesen kitérünk. A jelentésben terítékre kerülnek az alkotmánymódosítások, az igazságszolgáltatás függetlensége, a média és a civil szervezetek helyzete, valamint a határon túli magyarok szavazati joga, sőt a 2025-ös budapesti Pride is.

Például az ötödik-hatodik oldalon felhánytorgatják, hogy 2010-ben a Fidesz–KDNP a szavazatok 53 százalékával a mandátumok 68 százalékát szerezte meg, majd rövidesen 386-ról 199-re csökkent az országgyűlési helyek száma. „Az ilyen drasztikus csökkentés szükségszerűen a választókerületi határok újrarajzolásával jár”, ám az „elterjedt vádak” szerint az új körzetek határait politikailag irányított módon húzták meg – olvasható a dokumentumban.

A kulcsállítást két forrásra alapozták: egy 2022-es Economist-cikkre és egy 2012-es Political Capital-elemzésre. Utóbbi már a megjelenésekor sem volt feltétlenül helytálló, hiszen az a 2010-es népességi adatok – lakóhely, pártpreferencia – változatlanságával számolt. Ráadásul az egyik táblázata azt mutatta, hogy az új rendszer lényegesen kevésbé (a 15 százalékkal szemben csak 6,7 százalékkal és nem csak a győztes javára) torzít, mint a korábbi, ezzel azonban a jelentéstevők nem törődtek.

Nem mellesleg, a think-tanknek későbbi – például 2016-os – vizsgálatai is vannak, amelyek figyelmen kívül hagyása megkérdőjelezi a raportőrök kellő körültekintését függetlenül attól, hogy egy kilencéves állapotfelmérés következtetései sem feltétlenül igazak 2025-ben.

Az Economist-cikk különösen tanulságos. Egy egyszerű Google-keresésben a találati lista második helyén – Pardavi Márta X-bejegyzése áll. A Helsinki Bizottság társelnöke néhány órával a megjelenés után osztotta meg a riportot. Ebből akár arra is következtethetünk, hogy köze volt hozzá, de a cikket e dolgozat megírásának idején nem lehetett megnyitni, így ezt nem tudtuk ellenőrizni.

Mindenesetre a helsinkisek méltán lehetnek rá „büszkék”, hiszen azóta több tanulmányban (Columbia Egyetem vagy a Soros György kiemelt támogatását élvező Center for American Progress) is, mint a magyar demokrácia hanyatlásáról szóló „ténybeli bizonyíték” jelent meg.

Háttérben a TASZ

A PACE-jelentés a 2011-es választási reform egyik következményeként említi, hogy a külföldön élő, belföldi lakcímmel nem rendelkező magyar állampolgárok levélben szavazhatnak a pártlistára. A dokumentum szerint a levélszavazás aggályos, csalásra is lehetőséget adhat. E narratívát részben a 2022-es adatokkal próbálják alátámasztani: a Fidesz a diaszpóra szavazatainak 93,89 százalékát kapta, miközben országosan a listás aránya 54 százalék volt.

E különbség szociokulturális okainak megértésére viszont kísérletet sem tesznek, inkább elfogadják azt a tézist, miszerint a kézbesítés, a kitöltés, a begyűjtés gyakorlata torzíthatják a választói akarat szabad érvényesülését. De milyen alapon?

A levélszavazásról szóló rész fő bizonyítéka a Hungary Today cikke. Bár a Wikipédia kormánypárti portálnak minősíti az oldalt, az idézett beszámoló döntően ellenzéki állításokból és egy HVG-tudósításból lett összeollózva, valamint közvetlenül idézi a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) Facebook-bejegyzését, és ez az, ami kis változtatással bekerült a raportőrök jelentésébe: „A jelenlegi levélszavazási rendszer nem alkalmas arra, hogy a választók jogaikat befolyástól mentesen és biztonságosan gyakorolják”.

Munkában a hálózatok

Felróják a PACE-jelentésben azt is, hogy a 2011-es reform liberalizálta a pártalapítás és az indulás szabályait, a jelentés logikája szerint ugyanis a könnyebb indulás „törvényszerűen” a kamupártok elszaporodásához vezetett, azok pedig szétaprózzák a szavazatokat, ami kizárólag a kormánypártnak kedvez.

E súlyos állítást az OCCRP egyik cikkével támogatták meg. Csakhogy az OCCRP nem egy független szakértőkből álló think tank, mint azt a neve sugallja, hanem egy oknyomozó médiahálózat (magyar partnerei: az Átlátszó és a Direkt36). A hivatkozott írásuk kulcsmondata pedig a Transparency International jogi igazgatójának, Ligeti Miklósnak a véleménye: „A kamupártok ennek a kormánynak az eredményei.” Vagyis a PACE ismét – közvetett módon – egy civil szervezet álláspontját emelte bizonyítékká.

Érdemes kiemelni azt is, hogy a 2022-es választások értékeléséhez a raportőrök két elemzést idéztek. Az egyik a Political Capital–Transparency International–K-Monitor közös anyaga a plakátkampányról, a másik a Political Capital–Mérték–Lakmusz véleménye a közösségi médiás költésekről és a „Nyugat-ellenes narratívákról”. Tehát ténykérdés, hogy a dolgozatban eddig nevesített szervezetek szorosan együttműködnek – egyazon hálózat tagjai.

Majdnem függetlenek

Külön blokkban kifogásolták a jelentéstevők, hogy a kormány a háborús veszélyhelyzet alatt gazdaságpolitikai kérdéseket is rendeleti úton szabályozott. A dokumentum szerint a „humanitárius válságra” hivatkozva árstopokat, egyes vállalatok felett állami kontrollt, az áram-, gáz- és kőolajellátás újraszabályozását és más különintézkedéseket vezettek be, holott ezek a lépések nem kapcsolódnak szorosan a háborúhoz, és túlterjeszkednek a különleges jogrend indokolt körén.
E fejezetnél a raportőrök két, látszólag tudományos dolgozatra hivatkoznak. Első látásra a független szakértői vélemények erősítik a következtetéseket, de alaposabban megvizsgálva a forrásokat világossá válik, hogy a „sértetti” vagy „vádlói” kör és a „szakértők” köre lényegében megint csak egybeesik.

Mészáros Gábor 2024-es, lektorált cikke a rendkívüli jogrend visszaélésszerű használatáról tartalmilag ugyanis nagymértékben épít a 2022. november 14-én bemutatott, a Helsinki Bizottság megrendelésére készült „Kivételes kormányzati hatalom, alkotmányos béklyók nélkül” című tanulmányra. A két szöveg érvelési váza, kulcsfogalmai és több megállapítása szorosan megfeleltethető egymásnak. A PACE tehát lényegében egy következetesen ellenzéki magatartást tanúsító szervezet megbízásából készült elemzés frissített, akadémiai formába öntött változatára támaszkodott.

A másik tanulmány, a Soros-egyetemen (CEU) továbbképzett Gárdos-Orosz Fruzsina és az ellenzéki vezetésű főpolgármesteri hivatal főjegyzőségén dolgozó Burján Evelin írása a „kockázatkezelésből” a „visszaélés” felé csúszó különjogosítvány-gyakorlatot elemzi. A szerzők nyilvános szakmai pályáját ismerve esetükben sem férhet kétség ahhoz, hogy aktív jogpolitikai szereplők, akik korábban is markáns kritikákat fogalmaztak meg a magyar szabályozással kapcsolatban.

Itt érdemes megemlíteni: ugyancsak a látszólag független tanulmányok sorába illeszkedik a Centre for Media Pluralism and Media Freedom által jegyzett „Monitoring Media Pluralism in the Digital Era – Country report: Hungary”. Ennek kapcsán – és a PACE gyakorlatának megfelelően – sem tüntették fel, hogy társszerzője Polyák Gábor, Majtényi László (a Soros Alapítvány által létrehozott Eötvös Károly Közpolitikai Intézet vezetője) egykori tanácsadója és a Mérték Médiaelemző Műhely alapítója.

Elrettentő ellenpéldák

A továbbiakban a raportőri jelentés „kvázi-szakértői” bizonyító erővel idézi a Szabad Európa, a Direkt36, az Átlátszó és a Telex cikkeit. Ezzel szemben a Magyar Nemzet és a Mandiner mindössze egyszer-egyszer kerül hivatkozásra, és akkor is „bűnjelként”: olyan illusztrációkként, amelyek az egyszerre áldozatként, vádlóként és független szakértőként is megjelenő NGO-k állításait hivatottak igazolni. Ténykérdés tehát, hogy a jelentést erős prekoncepciók és szelektív forráshasználat jellemzi.

Hasonló a logika a Szuverenitásvédelmi Hivatal vitatott jelentéseivel kapcsolatban is (például: „A Transparency International Magyarország tevékenységének hatása a magyar szuverenitásra”, „Az Átlátszó tevékenységének hatása…”). A raportőrök ezeket érdemben nem vizsgálták, és fel sem merült bennük, hogy az érdekellentét miatt legalább a Transparency International és az Átlátszó anyagait kizárják a bizonyításukból.

Eljárásuk során a jelentéstevők nem végezték el a tényellenőrzés, a konzisztenciateszt és a súlyozás munkáját – tekintet nélkül arra, hogy az idézett szervezetek és személyek nyilvánosan együttműködnek, pusztán a mennyiségi elv alapján igaznak fogadták el azt, amit többen azonosan állítanak.

Márpedig a jogállamiság helyzetének megítéléséhez nem elég a narratívák gondos kiválogatása. Minimumkövetelmény a forráseredet (ki készítette, milyen finanszírozással, milyen érdekviszonyokkal), a funkciójelölés (háttérmagyarázat, ellenvélemény, illusztráció vagy primer bizonyíték), a redundanciaszűrés (ugyanazon tény több, egymást idéző cikkben), és a pluralitás (azonos témára eltérő profilú műhelyek és médiumok).

A helyzetet súlyosbítja, hogy a PACE-jelentés többször hivatkozik a Velencei Bizottság és az Európai Bizottság olyan dokumentumaira, amelyek hasonló metódus alapján lettek összeszerkesztve. Ez pedig már rendszerszintű problémákra utal úgy az Európai Unióhoz, mint az Európa Tanácshoz kapcsolódó intézményeknél.


    Talált hamis vagy nem meggyőző híreket? Küldje el nekünk!
    Back to top