Ugrás a tartalomhoz
Fejléc kép

A VIZSGÁLT ÁLLÍTÁS

"A drogháború bűnelkövetőket csinál a magyar fiatalokból, ami minden elemében egy rémálom."

Forrás: Qubit | 2025. május 19.
Hamis

A VIZSGÁLAT EREDMÉNYE

Az állítás hamis. A legújabb drogellenes jogszabály-módosítások kifejezetten azzal a céllal születtek, hogy a fiatalok közül minél kevesebben essenek a kábítószer-fogyasztás vagy kereskedelem bűnébe. A jogi védelem mellett pedig kiterjedt felvilágosítás is működik, ami a szerhasználat, illetve függőség veszélyeire hívja fel a fiatalok figyelmét.

Forrás: Qubit  |  2025. május 19.

Fiatalok és droghasználat: a kormány célja a védelem, nem a büntetés

2025. június 15-én lép hatályba az az új kábítószer-törvény,1 amelyet az Országgyűlés 2025. április 14-én fogadott el, és amely már alkotmányos szinten is megfogalmazza a kábítószerek tilalmát.2 A törvénycsomag célja, mint Horváth László kormánybiztos is hangsúlyozta, a drogtartalmú szerekkel szembeni zéró tolerancia érvényesítése. 

A közbiztonság javítása és az emberi élet védelme a fő szempont. 

Ennek érdekében a szöveg számos ponton szigorít: 

  • például a dílerek kitilthatóak azokról a településekről, ahol a kábítószer-kereskedelmet folytatták3
  • illetve vagyonelkobzásra kell számítaniuk, amely a kábítószer-kereskedelemhez használt teljes bűnözői infrastruktúrára (például ingatlan, gépjárművek) kiterjed 4
  • a visszaesők nem bocsáthatóak feltételes szabadságra, vagyis le kell tölteniük minden esetben a teljes szabadságvesztés büntetést.5 
  • Mindez az elkövetők között tisztázott különbséget kíván érvényesíteni: súlyosabban sújtják a bűnözői hátterű dílereket, míg a szigorú szankciók visszatartó erőt jelentenek.

A családokat is védelmi intézkedések segítik: a törvénymódosítás értelmében a kezelőorvosnak haladéktalanul értesítenie kell a kiskorú szülőjét vagy törvényes képviselőjét, ha a hozzá került gyermek kábítószer hatása alatt áll.6 

Ez a rendelkezés nem a gyermek vád alá helyezését szolgálja, hanem éppen ellenkezőleg: a szülő bevonásával igyekszik a felmerült problémát időben felismerni és kezelni, így előzve meg a szenvedélybetegség kialakulását.

Az elterelési lehetőség feltételei is szigorodnak a törvényben. Korábban két évente lehetett eltereléssel megúszni csekély mennyiségű drog használatát vagy birtoklását.7 

Az új szabályok szerint azonban kizárólag azok a fogyasztók juthatnak elterelési programhoz, akik segítenek a hatóságnak a dílerük felderítésében, azaz neveket árulnak el (vagyis "feladják a dílerüket").8 

A törvény indokolása szerint erre a szigorításra azért került sor, "hogy az [elterelés] igénybevételével járó felelősség- és büntetéscsökkenés a továbbiakban ne ösztönözzön az illegális szerek büntetőjogi következmények nélküli fogyasztására".9 

A két alkalomra korlátozott elterelési jogosultság után – aki újra lebukik –, már minden esetben büntetőeljárás vár rá.10 Emellett a törvény kimondja, hogy pszichoaktív szerekkel (dizájnerdrogokkal és egyéb tudatmódosítókkal) való visszaélés már automatikusan bűncselekmény, nem pedig szabálysértés.11

Prevenciós intézkedések az iskolában

A kormányzat már évek óta kiemelt figyelmet fordít a fiatalok drogmegelőzésére. A rendőrség és az egészségügyi hálózat együttesen számos olyan programot működtet, amelyek a gyerekek és fiatalok tudásának, tudatosságának fejlesztését célozzák. 

A Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége is jelezte, hogy a jogszabályok előírják az iskolákban zajló egészségfejlesztés részeként a szenvedélybetegségek megelőzését, bár a részvétel formái változóak. Sok helyen a védőnők közvetlenül beépülnek az egészségtanórákba és felvilágosító rendezvényekbe; másutt külső szakembereket (gyakran a rendőrség bűnmegelőzési munkatársait) hívnak meg az iskolák. A belügyminisztériumi koordináció révén a védőnők számára speciális továbbképzéseket szerveznek, hogy naprakész szakmai és módszertani ismeretekkel tudják támogatni a tanulókat.12

A rendőrség szakmailag is sokoldalú prevenciós munkát folytat. A Delta-program keretében (ahol különleges kábítószer elleni egységek működnek) a bűnmegelőzési szakemberek minden megyében és a fővárosban rendszeresen tartanak iskolai előadásokat, foglalkozásokat. 

Például az elmúlt 30 évben 320 ezer diák és 2500 iskola vett részt az alkohol- és drogprevencióval foglalkozó úgy nevezett "DADA" programban.13 Ezek a kötelező és önkéntes programok együtt több mint kétszázezer gyermeket szólítottak meg.14

Az iskolarendszeres prevenció kiterjedt a szülőkre és a tanárokra is. A Nemzeti Köznevelési Portál (KRÉTA) segítségével az ORFK egy "Láss tisztán!" címmel drogprevenciós tájékoztatót juttatott el a 14 év feletti diákoknak és szüleiknek. A kiadványt 2,5 millió főhöz fölötti juttatták el, és sok iskola fel is töltötte honlapjára a szülői felvilágosítás részeként.15 Ez is azt mutatja, hogy a megelőzés nem csak a szabályozókkal, de a közvetlen információátadással is zajlik: a kormányzat célja, hogy minden érintettet tájékoztassanak a drogok veszélyeiről és a védekezés lehetőségeiről.

Konklúzió

Összességében a szigorítások azoknak szólnak, akik kereskednek a drogokkal és veszélyeztetik a fiatalokat: a politika üzenete világos, hogy a kormányzat a "drogkereskedelem elleni hajtóvadászatot" prioritásként kezeli. Ezzel együtt a kisebb adagú fogyasztás esetén – ha valaki együttműködik és beismeri bűnösségét – továbbra is szóba jöhet elterelés, de most már csak kivételes, együttműködő esetekben. A jogszabály egyértelmű: a cél nem a fiatalkorúak tömeges börtönbe juttatása, hanem a legveszélyesebb erők (dílerek, alvilági bűnszervezetek) megfékezése, miközben a gyermekek és a fiatalok elleni védelem megerősítésére törekszik. Továbbá elmondható, hogy a magyar iskolarendszerben és egészségügyi szolgáltatásokban nem hiányoznak a drogprevenciós elemek sem—a rendőrség, védőnők és pedagógusok összefogásban dolgoznak azon, hogy a fiatalok megismerjék a kockázatokat és a támogatási lehetőségeket.

  1. 1https://njt.hu/jogszabaly/2025-19-00-00
  2. 2https://hvg.hu/itthon/20250414_Megszavaztak-az-Alaptorveny-15-modositasat-Pride-drog-keszpenz-allampolgarok-kiutasitasa-ebx
  3. 3A kábítószer előállításának, használatának, terjesztésének, népszerűsítésének tilalmával összefüggőtörvénymódosításokról szóló 2025. évi XIX. törvény 13. §
  4. 4A kábítószer előállításának, használatának, terjesztésének, népszerűsítésének tilalmával összefüggőtörvénymódosításokról szóló 2025. évi XIX. törvény 10. §
  5. 5A kábítószer előállításának, használatának, terjesztésének, népszerűsítésének tilalmával összefüggőtörvénymódosításokról szóló 2025. évi XIX. törvény 9. §
  6. 6A kábítószer előállításának, használatának, terjesztésének, népszerűsítésének tilalmával összefüggőtörvénymódosításokról szóló 2025. évi XIX. törvény 6. §
  7. 7https://drmikofalvi.hu/buntetojog/eltereles-kabitoszerrel-kapcsolatos-buncselekmeny-eseten/
  8. 8A kábítószer előállításának, használatának, terjesztésének, népszerűsítésének tilalmával összefüggőtörvénymódosításokról szóló 2025. évi XIX. törvény 16. § (1) bekezdés
  9. 9Lásd a szóban forgó törvényjavaslat részletes indokolásában, az alábbi dokumentum 20. oldalán: https://www.parlament.hu/irom42/11401/11401.pdf
  10. 10A kábítószer előállításának, használatának, terjesztésének, népszerűsítésének tilalmával összefüggőtörvénymódosításokról szóló 2025. évi XIX. törvény 16. § (1) bekezdés
  11. 11A kábítószer előállításának, használatának, terjesztésének, népszerűsítésének tilalmával összefüggőtörvénymódosításokról szóló 2025. évi XIX. törvény 8. § és 14. §
  12. 12https://mandiner.hu/belfold/2025/03/a-hajtovadaszat-mellett-fontos-a-prevencio-is-igy-veszik-fel-a-harcot-a-gyermekekert-a-vedonok-es-a-rendorok
  13. 13https://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/bunmegelozes/aktualis/30-eves-a-dada-program
  14. 14https://mandiner.hu/belfold/2025/03/a-hajtovadaszat-mellett-fontos-a-prevencio-is-igy-veszik-fel-a-harcot-a-gyermekekert-a-vedonok-es-a-rendorok
  15. 15https://mandiner.hu/belfold/2025/03/a-hajtovadaszat-mellett-fontos-a-prevencio-is-igy-veszik-fel-a-harcot-a-gyermekekert-a-vedonok-es-a-rendorok
Talált hamis vagy nem meggyőző híreket? Küldje el nekünk!
Back to top