Itt az igazság a Pride-ot betiltó törvényről!
- A 2025. évi III. törvény rendelkezései következtében minden olyan rendezvény korlátozható, amely tizennyolcadik életévüket be nem töltött személyek számára pornográf tartalmat jelenítene meg vagy a szexualitást öncélúan ábrázolja, illetve amely a születési nemnek való megfelelő önazonosságtól való eltérő ábrázolást tartalmaz, illetve a nem megváltoztatását vagy a homoszexualitást ábrázolja, és népszerűsíti.
- Fontos megjegyezni azonban, hogy nem a törvény erejénél fogva érvényesül a tiltás, hanem a döntését megelőzően mérlegelni köteles a rendőrség, hogy a megrendezésre kerülő gyűlés vajon eredményez vagy eredményezhet-e törvénysértést.
- A nemzetközi bírói joggyakorlat is arra a következtetésre jut, hogy a szexualitás a magánélet körébe tartozó elem, ami magánügy. Így ebből levezethetjük, hogy a szexualitást öncélúan ábrázoló gyűlések nem rendelkeznek alkotmányos védelemmel.
Mit mond ki a jogszabály?
2025. március 18-án arról számolt be a magyar sajtó, hogy az Országgyűlés elfogadta a gyülekezési jogról szóló 2018. évi LV. törvénynek a gyermekek védelmével összefüggő, valamint az ehhez kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2025. évi III. törvényt.1 Számos kérdés felmerült a javaslattal kapcsolatban és számos vitának is alapot adott. Jelen cikk célja, hogy bemutassa a már elfogadott javaslat tartalmát.
Az Alaptörvény (továbbiakban Aptv.) VIII. cikkének (1) bekezdése deklarálja, hogy mindenkinek joga van a békés gyülekezéshez.
"A gyülekezési jog első generációs kollektívan gyakorolható szabadságjog, amely kizárólag a békés célra történő gyülekezést biztosítja, és amely gyakorlásának konkrét feltételrendszerét a törvényalkotó biztosítja. Ekként meghatározza, hogy melyek azok a célok, amelyek nem minősülnek békésnek (...) Figyelemmel arra, hogy a gyülekezési jog nem korlátozhatatlan alapjog, így a törvényi szabályok esetében csupán azt szükséges vizsgálni, hogy a szükségességi-arányossági tesztnek a korlátozás megfelel-e".2
Ezzel párhuzamosan az Aptv. azt is meghatározza, hogy minden "gyermeknek joga van a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemhez és gondoskodáshoz. Magyarország védi a gyermekek születési nemének megfelelő önazonossághoz való jogát, és biztosítja a hazánk alkotmányos önazonosságán és keresztény kultúráján alapuló értékrend szerinti nevelést."3
A jogalkotó, a jogpolitikai, illetve szükségességi és arányossági paraméterek figyelembevétele alapján arra a következtetésre jutott, hogy a gyermekek joga erősebb, mint a szexualitás öncélú ábrázolása és a homoszexualitás népszerűsítése.
Már 2021-ben a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXI törvény (továbbiakban Gyvt.) kiegészítésre került 6/A. §-al, ami szerint a "gyermeki jogok biztosítása érdekében tilos tizennyolc éven aluliak számára pornográf, valamint olyan tartalmat elérhetővé tenni, amely a szexualitást öncélúan ábrázolja, illetve a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérést, a nem megváltoztatását, valamint a homoszexualitást népszerűsíti, jeleníti meg."4
Ezt követően a gyülekezési jogról szóló 2018. évi LV. törvénynek a gyermekek védelmével összefüggő, valamint az ehhez kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2025. évi III. törvény rendelkezései értelmében pedig a gyülekezési jogról szóló 2018. évi LV. törvény egészült ki 13/A. szakasszal.
A 13/A. § (1) bekezdése értelmében tilos minden olyan gyűlést megtartani, amely a sérti a Gyvt. 6/A. § meghatározott tilalmat, tehát nem tartható meg az a gyűlés, amely által a tizennyolcadik életévüket be nem töltött személyek számára pornográf vagy olyan tartalom válna elérhetővé, amely a szexualitást öncélúan ábrázolja, illetve a születési nemnek megfelelő önazonosságtól eltérést vagy a homoszexualitást ábrázolja, népszerűsíti. Továbbá a tilalom hatálya az olyan gyűlésre is kiterjed, amely a Gyvt. 6/A. § szerinti tilalmazott magatartások lényegi elemét tartalmazza, ábrázolja.
A (2) bekezdés, pedig egyértelműen meghatározza, hogy a "gyülekezési hatóság" (vagyis a rendőrség) a gyűlést, abban az esetben nem engedélyezi, ha a gyűlés szervezőivel, rendezőivel történő egyeztetés után arra a megalapozott következtetésre jut, hogy a fentebbi tilalom megszegésére irányul vagy a megszegését eredményezné a gyűlés megtartása.
Tehát a gyülekezési hatóság nem a törvény erejénél fogva "tiltja be" a gyűlést, hanem a döntését megelőzően mérlegelni köteles, hogy a megrendezésre kerülő gyűlés vajon eredményez vagy eredményezhet-e törvénysértést.
A 2025. évi III. törvény és az Alaptörvény VIII. cikke között csak látszólagos ellentét áll fenn, viszont ez az ellentmondás részben feloldható a törvény adekvát, grammatikai értelmezésével (ld.: fentebb), illetve a teleologikus - vagyis a jogszabály társadalmi rendeltetését vizsgáló - értelmezéssel és a kapcsolódó alkotmánybírósági gyakorlat figyelembevételével.
A jogalkotó célja ez alapján megtiltani minden olyan gyűlést, amely a szexualitás öncélú ábrázolását – legyen az heteró vagy homoszexuális – vagy a nem megváltoztatását népszerűsíti.
Továbbá a jogszabály indokolása rámutat, hogy a „javaslat a vonatkozó alkotmányossági követelményeknek is eleget tesz azáltal, hogy a résztvevők tekintetében a szabálysértési felelősséget akkor teszi megállapíthatóvá, ha e személyek a tilos gyűlést nem hagyják el azt követően, hogy a rendőrség tájékoztatta őket a megtartott gyűlés tilos jellegéről. A jóhiszeműen megjelenő résztvevőknek így lehetőségük van a gyűlés helyszínének önkéntes elhagyására, illetve ezáltal a szabálysértési felelősségre vonás elkerülésére is.”5
Alkotmánybíróság a közérdekű ügyeket támogatja, és védi a gyerekeket a szexualitástól
Továbbá érdemes megtekinteni azt is, hogy az Alkotmánybíróság milyen alkotmányos joggyakorlatot alakított ki a gyülekezési joggal kapcsolatban.
Az Alkotmánybíróság egy 2015-ös határozatában megállapította, hogy a gyülekezési jog a véleménynyilvánítás tágabb része, a kollektív tettleges véleménynyilvánítás eszköze, viszont ennek az alkotmányos védelme "a közügyekről folytatott nyilvános vitában való részvételt célzó rendezvényeket illeti meg, amelyek segítik a közérdekű információk megszerzését és másokkal való megosztását, valamint a vélemények közös kinyilvánítását".6 Továbbá a gyülekezési jog absztrakt célja, hogy közügyek megvitatására irányuljon.7 Az állam alapvetően és elsődlegesen köteles arra, hogy biztosítsa a gyülekezési jog gyakorlásához szükséges feltételeket,
de ezzel párhuzamosan nem kizárt, hogy mások alapvető jogainak védelme is szükségessé válik, aminek következtében valószínűsíthető a gyülekezési jog korlátozása.8 A gyülekezési jog általános korlátai között szerepel mások jogainak és szabadságának védelme,9 ergo a gyülekezési jog gyakorlása nem irányulhat mások jogainak sérelmére és nem is eredményezheti mások jogának sérelmét.
Ez alapján levezethető, hogy a gyermekek megfelelő lelki, testi fejlődéséhez való joga sem kerülhet veszélyeztetett vagy sérelmezett helyzetbe a gyűlés által.
Már volt rá korábban is "precedens", hogy a magyar hatóságok nem engedélyezték bizonyos (neonáci) gyűlések megtartását, mert alapvetően a gyűlés célja, üzenete és kontextusa összeegyeztethetetlen volt Magyarország alkotmányos, keresztény értékrendjével, ekkor fel sem vetődött az a kérdés, hogy a gyülekezési jog korlátozása jogszerű-e.10 Az előbb hivatkozott esetben is mások Alaptörvény szerinti jogainak védelme vált szükségessé egy radikális csoporttal szemben.
Továbbá fontos kiemelni a vonatkozó AB gyakorlatból, hogy a gyűlésnek a közügyekkel kell kapcsolatban állnia. Ez az a követelmény, aminek hiánya a gyűlés alkotmányos védelmének elvesztését eredményezi.11 Illetve a gyülekezési jogot sem tekinti korlátozhatatlannak az AB.
Az Alkotmánybíróság egy másik, 1996-os határozatában korábban megállapította, hogy a "pszichoszexuális fejlődés hosszú folyamat, amelyben az idő előtti hatások súlyos károkat okoznak; az olyan hatások is, amelyekhez kellő érettség híján nem tud megfelelően viszonyulni a fiatal. Ezért a jog ezt a fejlődést még a magánszférában is büntetőjogi szankciókkal védi (lásd megrontás), és a nyilvánosság szférájában további korlátokkal segítheti (például a gyermek védelme a pornográfiától). Bizonyos döntéseknek olyan, társadalmi helyzetet meghatározó következményei vannak, hogy a jog korhatárt szab. E döntések egy része sajátos jogállás vállalása (házasság, a nem megváltoztatása), mások hatása felér egy státus vállalásával (terméketlenné tétel, homoszexualitás nyilvános vállalása).
E szerepek és/vagy jogállások elsősorban a következmények vállalásához szükséges érettséget követelik meg, s ezért a korhatárok mindig magasabbak a szerephez szükséges nemi érettség kialakulásánál."12
Az előbb mellékelt indokolást az AB egy olyan ügyben fogalmazta meg, ahol az indítvány lényegi kérdése arra irányult, hogy tizennyolcadik életévét be nem töltött személy lehet-e olyan egyesület tagja, amely alapító okiratában homoszexualitással kapcsolatos tevékenységek végzését határozza meg.
Ahogy már fentebb is szó volt róla, a gyülekezési jog a véleménynyilvánítás szabadságának egyik instrumentuma, amelynek absztrakt célja, hogy közügyek megvitatására irányuljon vagy azzal kapcsolatban álljon. A közügyekkel történő kapcsolat az a tény, ami befolyásolja, hogy az adott gyűlés jogosult-e alkotmányos védelemre.
Szeretnénk felhívni arra a figyelmet, hogy a szexualitás magánügy. A szexualitás, a szexuális vonzalmak egyenlősége ab ovo az emberi méltóságból fakad, viszont ezen belül is a magánélet és a személyiségi jogok része, így azt az állam köteles tiszteletben tartani. Ezt az álláspontot erősíti meg az Emberi Jogok Európai Bíróságnak joggyakorlata is (Dudgeon kontra Egyesült Királyság [1981],13 Smith és Grady kontra Egyesült Királyság [1999],14 E.B. kontra Franciaország [2008]15 ).
A Századvég 2025. áprilisi közvélemény-kutatása alapján megállapítható, hogy a résztvevők 61 százalékának kedvezőtlen a véleménye a Pride-ról. Továbbá a válaszadók 64 százaléka egyetért azzal, hogy a közterületen megtartott, a szexualitást nyíltan propagáló (a szexuális orientációra tekintet nélkül) felvonulásokat a tizennyolcadik életévüket be nem töltött személyek védelme érdekében be kellene tiltani.16
Összességében megállapítható, hogy a 2025. évi III. törvény nem tiltja be a Pride nevű rendezvényt, hiszen a törvény minden olyan rendezvényt tilt, amely a szexualitás öncélú ábrázolását, pornográfia bemutatását, illetve a nem megváltozgatása vagy a homoszexualitás népszerűsítést végzi. A közhiedelemmel ellentétben17 nem tartozik a törvény hatálya alá semmilyen politikai rendezvény, hiszen az a közügyek megvitatása révén alkotmányos védelem alatt áll. Ezzel szemben a szexualitás, szexuális irányultság, mint a magánélet részét képező elem nem minősül közügynek – ennek okán teljesen eltérő alkotmányos védelemben részesül.
- 1https://index.hu/belfold/2025/03/18/orszaggyules-parlament-pride-gyulekezesi-jog-fidesz-kdnp-ellenzek/
- 2Dr. Árva Zsuzsanna: Nagykommentár Magyarország Alaptörvényéhez, Alaptörvény VIII. cikkéhez
- 3Aptv. XVI. cikk (1) bekezdés
- 4https://njt.hu/jogszabaly/1997-31-00-00
- 5https://njt.hu/jogszabaly/2025-3-K0-00
- 630/2015 (X.15.) AB határozat, Indokolás [25]
- 730/2015 (X.15.) AB határozat, Indokolás [29]
- 830/2015 (X.15.) AB határozat, Indokolás [33]
- 9Ld. 7.lj. uo.
- 10https://merce.hu/2024/01/11/eddig-ket-esemenyuket-tiltotta-be-a-rendorseg-a-szelsojobboldaliak-megis-nyiltan-hirdetik-hogy-iden-is-lesz-becsulet-napja/
- 11Ld. 6.lj. uo.
- 1221/1996. (V. 17.) AB határozat
- 13https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-57473%22]}
- 14https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-58408%22]}
- 15https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-84571%22]}
- 16https://szazadveg.hu/cikkek/a-kozvelemeny-nemet-mond-a-pride-parti-hidfoglalasokra/
- 17https://www.facebook.com/momentum.mozgalom/posts/a-gy%C3%BClekez%C3%A9si-t%C3%B6rv%C3%A9ny-szigor%C3%ADt%C3%A1sa-csak-a-kezdet-ahogyan-egy-nap-alatt-betiltotta/1187566576062013/