Ezért nem akarják abbahagyni a háborút a németek: a haditermeléssel akarják megmenteni a Volkswagent
- Németországban az autóipar a fegyvergyártás felé fordul.
- A legnagyobb német autóipari konszern jelentős profitvesztést realizált.
- A francia állam résztulajdonában álló Renault dróngyártásba kezd.
- Az EU tagállamai és védelmi ügynöksége is jelentősen emelik katonai kiadásaikat.
- A védelmi ipar mérete a közeljövőben megközelítheti a gépjárműipar értékét.
Továbbra sem talált magára az Európai Unió járműipara, ami komoly gazdasági nehézséget jelent a kontinensnek, egyúttal új iparágak felé terelheti az autóipari nagyhatalmakat.
A szektor kiemelt fontosságú, ugyanis az EU autóiparában mintegy 13,8 millió ember dolgozik.
- A gyártás (közvetlen és közvetett módon) 3,5 millió,
- az értékesítés és karbantartás 4,5 millió,
- a szállítás pedig 5,1 millió munkahelyet biztosít.
Emellett az autóipar által generált forgalom az EU GDP-jének több mint 7%-át teszi ki.1
Az Eurostat legfrissebb, 2023-as számokat bemutató adatai2 szerint az európai autóipar összességében még a 2015-ös termelési szintet sem éri el, az átlagot elsősorban Németország gyenge teljesítménye húzza le, a 2015. évihez képest 74 százalékos kibocsátási volumenével.
A legnagyobb német autóipari konszern, a Volkswagen különösen nehéz évet zárt tavaly: működési eredménye 2023-ról 2024-re 15 százalékkal csökkent, bevételei pedig gyakorlatilag stagnáltak.3
A német autóipar gyengélkedése az ország GDP-jén is nyomot hagyott, Németország reálértéken számított bruttó nemzeti összterméke az orosz-ukrán háború kitörését követő mindkét évben zsugorodott.4
A hadiipar felé fordul az európai autóipar
A müncheni székhelyű Ifo Intézet friss jelentése szerint5 2024 utolsó negyedévében csupán öt szövetségi államban regisztráltak gazdasági növekedést – ezek közül háromban a hadiipar jelentős élénkülése volt a fő hajtóerő. Alsó-Szászország, Mecklenburg-Előpomeránia és Schleswig-Holstein példái azt mutatják, hogy a Bundeswehr tervezett milliárdos fejlesztései az észak-német ipart önálló fejlődési pályára állíthatják, leválasztva azt a hagyományos gazdasági szerkezetekről.
Miközben a védelmi ipar térnyerése egyes régiókban új növekedést hoz, más tartományok gazdasága – különösen az autóiparra vagy energiaintenzív ágazatokra épülők – visszaesést mutat. Bajorország és Baden-Württemberg, az autógyártás fellegvárai, valamint a vegyipari központok, mint Észak-Rajna-Vesztfália és Rajna-vidék-Pfalz, komoly kihívásokkal küzdenek.
A Rheinmetall vezérigazgatója szerint a vállalat tíz európai üzemének kapacitását megduplázzák, vagy teljesen újakat építenek. Ám a szakértők figyelmeztetnek: a kapacitásbővítés nem gyorsítható tetszés szerint, az ipar jelenleg csak korlátozott mértékben képes kiszolgálni a Berlin által kitűzött nagyszabású célokat. Amennyiben a beruházások túlnőnek az organikus bővülés lehetőségein, más iparágakból – például az autóiparból – kell átcsoportosítani a termelőkapacitásokat.
Ez már el is kezdődött: a német-francia KNDS például megvásárol egy vasúti gyárat a francia Alstomtól, míg a Rheinmetall tárgyal a Volkswagen osnabrücki üzemének átvételéről. Emellett több civil célú autóalkatrész-gyártó üzemet – például Neussban és Berlinben – hadi célokra alakítanak át.6
A francia Renault dróngyártásba kezd
Hasonló tendenciákat láthatunk Franciaországban is. Sébastien Lecornu védelmi miniszter a közelmúltban bejelentette,7 hogy egy nagy francia autógyártó cég partnerséget kezdeményezett Kijevvel dróngyártás céljából. Később kiderült, ez a cég a Renault.8
Mint arról a Tényellenőr korábbi írásában beszámolt, a Renault jelentős árfolyamveszteséget vállalva igyekezett azzal javítani befektetői hitelminősítését, hogy a Nissanban birtokolt részvénycsomagjuk egy jelentős, öt százalékos részét eladják.
Ennek megértéséhez fontos adalék, hogy a francia állam a Renault legnagyobb részvényese, 15%-os tulajdonrésszel. A francia kormány már korábban is jelezte: célja bizonyos haditechnikai eszközök – köztük a drónok – tömeges gyártása. Emmanuel Chiva, a fegyverkezésért felelős főmegbízott idén januárban arról beszélt, hogy "több ezer drón" előállítását tervezik néhány hónapon belül, és hogy ebben a civil ipari láncokat – így például az autóipart – is be kívánják vonni.9
A Volkswagen és a Renault vesszőfutása azért is különösen érdekes, mert a háború előtti évben, 2021-ben a két gyártó még a világ három legnagyobb autógyártója között volt. Egész konkrétan értékesítési szám tekintetében a Volkswagen abszolút piacvezető volt.10 2024-re a Volkswagen a hetedik helyre szorult vissza, a Renault pedig már a 10 között sem volt.11
- 1https://single-market-economy.ec.europa.eu/sectors/automotive-industry_en
- 2https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sts_inpr_a__custom_17068456/default/table?lang=en
- 3https://www.volkswagen-group.com/en/annual-report-and-full-year-results-2024-19005
- 4https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TEC00115/default/table
- 5https://www.ifo.de/pressemitteilung/2025-04-15/nur-fuenf-bundeslaender-sind-im-vierten-quartal-2024-gewachsen
- 6https://privatbankar.hu/cikkek/nemzetkozi/a-nemet-fegyveripar-szarnyalni-kezdett.html
- 7https://www.lefigaro.fr/international/sebastien-lecornu-au-figaro-notre-diplomatie-est-celle-du-non-alignement-du-refus-des-blocs-20250202
- 8https://www.lefigaro.fr/societes/le-constructeur-francais-renault-va-produire-des-drones-en-ukraine-20250608
- 9https://www.lefigaro.fr/societes/le-constructeur-francais-renault-va-produire-des-drones-en-ukraine-20250608
- 10https://www.portfolio.hu/global/20220119/hivatalos-ranglista-2021-legjobban-es-legrosszabbul-teljesito-automarkai-europaban-521749
- 11https://www.vezess.hu/hirek/2024/06/04/a-10-legnagyobb-globalis-autogyarto-2024-ben/