Ugrás a tartalomhoz
Fejléc kép

Nem véletlenül támogatja a háborút Franciaország: a Renault drónokat fog gyártani Ukrajnának

  • Párizs és Kijev megállapodást kötött arról, hogy egy  francia autóipari óriás drónokat fog gyártani Ukrajnának.
  • Ez az óriáscég a Renault, amely éppen a bejelentést megelőzően kényszerült arra, hogy megszabaduljon a vele partnerségben álló Nissanban lévő részesedése nagy részétől.
  • A Renault még a tetemes tőkeveszteséget is vállalta az eladott részvényeken, hogy készpénzhez jusson, amely javíthatja befektetői hitelminősítését, amire a dróngyártás miatt lehetett szükség.
  • A Renault-Nissan-Mitsubishi csoport 2017-ben még a világ legnagyobb autógyártója volt,1 mára már a tízben sincs.2 Most a háborún akarnak pénzt keresni, és visszakapaszkodni.

Sébastien Lecornu védelmi miniszter a közelmúltban bejelentette, hogy egy nagy francia autógyártó cég partnerséget kezdeményezett Kijevvel dróngyártás céljából. Később kiderült, ez a cég a Renault.3

Botrányok és válságok rontották a Renault gazdasági kilátásait

A Renault gazdálkodása megsínylette az elmúlt hét év egymást követő válságait. A visszaesés 2018-ban kezdődött, amikor Japánban letartóztatták a Renault és a Nissan elnök-vezérigazgatóját, Carlos Ghosnt, aki az egész csoportot is vezette.4 A brazil származású, de francia és libanoni állampolgársággal is rendelkező Ghosnt azzal gyanúsították meg a japán hatóságok, hogy elsikkasztotta a Nissan pénzét, hogy saját luxuséletmódját fedezze belőle. Egyes elméletek szerint5 a botrány hátterében az állt, hogy a japán kormánynak nem tetszett a francia kormány agresszív térnyerése a Nissanon belül (a francia állam nem sokkal korábban növelte részesedését a Renault-ban, amely 43,4 százalékos részvényhányaddal rendelkezett a Nissanban), ezért folytattak boszorkányüldözést Ghosn ellen. 

Ki is tartottak a vezérigazgató mellett, egészen addig, amíg Ghosnt 2018 végén filmbe illő körülmények között egy cselló tokjában Libanonba nem csempészték6 - akkor kénytelenek voltak leváltani (hivatalosan lemondott).

A Renault-Nissan belháború öt éven át tartott. Egy ideig úgy tűnt, hogy felbomlik a szövetség, végül a franciák rákényszerültek, hogy a Nissanban meglévő részesedésüket fokozatosan 15 százalékra csökkentsék.7 Ez a teljes vállalatcsoport profitrátájára jelentős hatást gyakorolt, a csoport 2,8 milliárd eurós eredményét 2 milliárd euróval rontotta. A 800 millió eurós 2024-es csoportos eredmény jelentős visszaesés a 2023. évi 2,2 milliárdos csoporteredményhez képest.8 Ráadásul a Covid miatt a globális autópiac is visszaesett, így nem meglepő, hogy új területen próbálkozik bevételei növelésével a vállalatcsoport. 

Így alakultak a Renault részvényei a Nissanban.  Forrás: Renault

A háborúban látnak üzleti lehetőséget

A Renault a legutóbbi pénzügyi művelet keretében 2024 szeptemberében 5 százaléknyi részvényt adott el a Nissannak, ezzel 500 millió eurós készpénzállományhoz jutott, viszont a csoport tőkéje 1,1 milliárd euróval csökkent.  Ezt azzal magyarázták, hogy a művelet fontos eszköz ahhoz, hogy javítsa a Renault vállalatcsoport befektetői hitelminősítését.9 A Renault akkor még nem fűzött kommentárt az eseményhez, így nem derült ki, hogy pontosan milyen okból vált fontossá a befektetői hitelminősítés. Mindenesetre most már tudjuk, a Renault új iparágban próbálja ki magát.

A Lecornu által bejelentett együttműködés értelmében a francia autóipari óriás egy francia védelmi céggel közösen drónokat gyártana ukrán területen. A cél kettős: egyrészt tömegesen gyártanának drónokat Ukrajna számára, másrészt ezek használatát tanulmányoznák éles bevetés közben. Lecornu szerint a Francia Hadsereg is profitálhat a projektből, hiszen a drónok révén valós harci szimulációkon alapuló taktikai és hadműveleti képzések válnának elérhetővé a katonák számára – olyanok, amelyek az ukrajnai konfliktus valóságához igazodnak.

Fontos adalék, hogy a francia állam a Renault legnagyobb részvényese, 15%-os tulajdonrésszel. A francia kormány már korábban is jelezte: célja bizonyos haditechnikai eszközök – köztük a drónok – tömeges gyártása. Emmanuel Chiva, a fegyverkezésért felelős főmegbízott idén januárban arról beszélt, hogy "több ezer drón" előállítását tervezik néhány hónapon belül, és hogy ebben a civil ipari láncokat – így például az autóipart – is be kívánják vonni.10

Nagyon megnőttek Európa védelmi kiadásai

Miközben Európa autóipara lassan a fegyvergyártás felé fordul, az Európai Unió tetemesen növeli védelmi kiadásait. A Kaja Kallas vezetésével működő Európai Védelmi Ügynökség (EDA) költségvetése például a 2022-es 259 milliárd euróról 2025-re 568 milliárdra nőtt. A források elsősorban a kutatás-fejlesztési kiadások miatt emelkedtek meg jelentősen, és a tervek szerint elérik a 614 milliárd eurót.11

Ezzel párhuzamosan a tagállamok kiadásai is jelentősen megnőttek: a 2022-es 240 milliárd eurónyi védelmi kiadás 2024-re elérte a 326 milliárd eurót.12

Az EDA és a tagállamok költései együttesen jövőre meghaladhatják a 900 milliárd eurót, ami mintegy felét teszi ki a teljes európai gépjárműipar értékének, ami 1700 milliárd dollár.13 Ez a költségnövekedés jóval nagyobb távlatokat nyit meg a Renault előtt, mint amit a Nissan részvényeinek eladása miatti 2 milliárd eurós technikai veszteség jelent. És az is nyilvánvaló, hogy a francia államnak érdeke az orosz-ukrán háború folytatása, ezzel ugyanis a Renault, és egyben a francia gazdaság erősödését remélik.
  1. 1https://www.portfolio.hu/uzlet/20170827/itt-a-vilag-10-legnagyobb-autogyartoja-260455
  2. 2https://www.vezess.hu/hirek/2024/06/04/a-10-legnagyobb-globalis-autogyarto-2024-ben/
  3. 3https://www.lefigaro.fr/societes/le-constructeur-francais-renault-va-produire-des-drones-en-ukraine-20250608
  4. 4https://www.origo.hu/auto/2018/11/oriasi-botrany-letartoztattak-az-autoipar-egyik-leghatalmasabb-vezetojet
  5. 5https://player.hu/auto-motor-2/a-carlos-ghosn-sztori-francia-japan-libanoni-bunugyi-akciokomedia
  6. 6https://24.hu/kulfold/2020/01/17/carlos-ghosn-volt-nissan-vezer-japan-libanon-szokes/
  7. 7https://www.reuters.com/business/autos-transportation/renault-sell-5-tranche-nissan-stake-statement-2023-12-12/
  8. 8https://events.renaultgroup.com/app/uploads/sites/7/2025/02/RG_2024_Earning_report.pdf
  9. 9https://media.renaultgroup.com/renault-group-sold-to-nissan-195-473-600-nissan-shares-for-eur494-million/
  10. 10https://www.lefigaro.fr/societes/le-constructeur-francais-renault-va-produire-des-drones-en-ukraine-20250608
  11. 11https://eda.europa.eu/docs/default-source/brochures/eda---annual-report-2024---webdfcdc23fa4d264cfa776ff000087ef0f.pdf
  12. 12https://www.consilium.europa.eu/en/policies/defence-numbers/
  13. 13https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/european-automotive-industry-what-it-takes-to-regain-competitiveness
Talált hamis vagy nem meggyőző híreket? Küldje el nekünk!
Back to top